Informacje biblioteki
Istotne informacje i aktualne działania biblioteki szkolnej
Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w Publicznym Przedszkolu w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Młodowie.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021- 2025 przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministrem Edukacji i Nauki jako Operatora Priorytetu 3.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, na wniosek Dyrektora Szkoły Biblioteka Szkolna otrzymała rządowe wsparcie w kwocie 3125,00 złotych ( w tym 2525,00 złotych to kwota dotacji + 600,00 złotych to wkład własny organu prowadzącego ). Otrzymana na 2023 rok dotacja została przeznaczona na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat, a także wspieranie realizacji działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizację spotkań autorskich, wystaw, konkursów. Dzięki otrzymanym środkom, księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 183 książek, na łączną sumę 2525 złotych. Wśród nich należy wymienić ciekawe i kolorowe bajki, książeczki terapeutyczne oraz przygodowe. Dla najmłodszych przedszkolaków zakupione zostały książeczki sensoryczne oraz ciekawa i lubiana seria „Kicia Kocia”. W celu zainteresowania literaturą dziecięcą zorganizowane zostały wystawy nowych książek. Każda z grup przedszkolnych miała możliwość zapoznania się z nowymi pozycjami książkowymi, które zostały wyeksponowane w sali zajęć w widocznym miejscu, tak aby były łatwo dostrzegane przez dzieci i rodziców. Obecnie książki zakupione w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa znajdują się w kącikach bibliotecznych. Cała wspólnota przedszkolna zaangażowała się w realizację zaplanowanych działań.
Zrealizowano następujące działania:
1) Zasięgnięcie opinii w sprawie zakupu książek.
Pierwszym działaniem , które zostało wykonane w ramach NPRCZ – Priorytet 3 – Kierunek Interwencji 3.1 było sporządzenie harmonogramu działań, przydzielenie odpowiedzialnych osób oraz podanie terminów wykonania poszczególnych zadań. Następnym działaniem, które zostało wykonane było przeprowadzenie ankiety wśród rodziców, nauczycieli oraz pracowników przedszkola. Ponadto, przy wyborze książek pomocna była analiza recenzji i blogów książkowych: fundacji „Cała Polska czyta Dzieciom” – książki ze Złotej listy, portalu internetowego „Czas dzieci”. Przeprowadzone zostały konsultacje z pracownikiem Gminnej Biblioteki Publicznej w Lubaczowie z/s w Baszni Dolnej Filia Młodów w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych. W zakupach książek uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki z dużą czcionką, a także książki z małą ilością tekstu, opowiadania na temat integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.
2) Podjęcie współpracy z bibliotekami publicznymi
a) planowanie zakupów książek,
b) wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo:
W ramach współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Lubaczowie z/s w Baszni Dolnej Filia Młodów wymieniono informacje na temat planowanych zakupów, zdobyto informacje na temat gromadzonych zbiorów, wymieniono informacje o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
Filia Biblioteki Publicznej organizowała wystawy pokonkursowych prac dzieci z Publicznego Przedszkola w Młodowie.
3) Działania promujące i wspierające rozwój czytelnictwa wśród dzieci
Akcje promujące czytelnictwo wśród dzieci rozpoczęliśmy od rodziców. Na gazetce bibliotecznej został zamieszczony „List do Rodziców”, omawiający korzyści wynikające z systematycznego czytania książek dzieciom w wieku przedszkolnym. W październiku podczas zebrania rodziców w każdej grupie przedszkolnej zostały przeprowadzone prelekcje na temat: „Rozwijania zainteresowań czytelniczych, oraz dlaczego warto czytać dzieciom książki w przedszkolu”. W celu popularyzacji czytelnictwa wykorzystano niekonwencjonalną formę bookcrossingu w akcji „Podziel się książką”. Książki powinny podróżować, krążyć z rąk do rąk, by mogły żyć i spełniać swoje zadania. W tej podróży ważne jest to, że po prostu są czytane. Nie są ozdobami na półkach. Książkę można zabrać ze sobą i czytać w różnych miejscach i o różnej porze. Następną akcją biblioteki szkolnej w przedszkolu była akcja „Podaruj książkę bibliotece szkolnej”. Celem akcji było wzbogacenie księgozbioru o ciekawe pozycje książkowe. Kolejną akcją było „Czytanie na dywanie” w której dzieci z przedszkola uczestniczą od czasu realizacji przedsięwzięć podjętych w ramach programu „Książki naszych marzeń”. W roku szkolnym kontynuowano cykliczne spotkania w grupie dzieci sześcioletnich, pięcioletnich oraz trzy i czteroletnich . Celem ich jest kształtowanie wśród dzieci nawyku obcowania z książką i rozwijania od najmłodszych lat kompetencji czytelniczych. Czytanie tekstu połączone jest z rozmową i zabawami wokół tematu.
Wizyty i imprezy w bibliotece szkolnej
W grupie „Słoneczka” prowadzone były zajęcia rozwijające zainteresowania czytelnicze raz w tygodniu w poniedziałek. Głównym celem było rozbudzanie u dzieci zainteresowania książką jako źródłem wiedzy, zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki. Do ważniejszych celów szczegółowych należało wprowadzenie dzieci w świat literatury, atrakcyjny kącik książek w sali przedszkolnej, doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód, zaznajamianie dzieci z utworami znanych autorów książek dla dzieci, np. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima i Marii Konopnickiej. W trakcie zajęć w klasie zerowej czyli w grupie „Słoneczka” zrealizowano tematy:
1. Zapoznanie się z funkcjonowaniem biblioteki szkolnej, oglądanie książek zakupionych w ramach NPRCZ – wycieczka do biblioteki szkolnej.
2. Zabawy tematyczne „W bibliotece” – przestrzeganie określonych reguł podczas korzystania i wypożyczania książek.
3. Założenie w sali kącika z książkami, ustalenie zasad korzystania i wypożyczania książek.
4. Założenie bookcrossingu na korytarzy przedszkolnym ( metoda podaj dalej).
5. Zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami literackimi: bajka, baśń, wiersz.
6. Praca plastyczno- techniczna „Zakładka do książki”.
7. Jesień w wierszach Marii Konopnickiej.
8. Zaproszenie do świata bajek i baśni, Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela „Jaś i Małgosia” – kolorowanie ilustracji.
9. Książka moim przyjacielem.
10. Czytanie wybranej bajki przez starszych uczniów oraz chętnych rodziców.
11. Słuchanie tekstów literackich – „ Pierwsza gwiazdka”, „Wigilijne marzenia”. Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
Przedszkolaki z grupy „Liski” uczestniczyły w lekcji bibliotecznej, podczas której pani bibliotekarka przeczytała im bajkę terapeutyczną „Mateuszek na zaczarowanej wyspie”, następnie dzieci omówiły treść bajki, zachowania Mateuszka oraz sposobu w jaki nauczył się używania słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa również przedszkolaki z grupy „ Jagódki” odwiedziły bibliotekę szkolną pani bibliotekarka przeczytała im 2 bajeczki z serii „Kicia Kocia” po czym dzieci opowiadały o bohaterach znanych baśni i bajek. Przedszkolaki z grupy „Krasnoludki” także uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych w bibliotece szkolnej. Na spotkaniu dzieci oglądały książki zakupione w ramach programu a później mówiły o korzyściach płynących z czytania książek, takich jak: rozwijanie wyobraźni, umilanie czasu, spędzanie wolnego czasu z rodzicami, dziadkami.
Warsztaty w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Cieszanowie
13 października 2023 roku dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły w spotkaniu autorskim z Panią Urszulą Kopeć – Zaborniak – dyrektorem Miejskiej Biblioteki Publicznej w Cieszanowie, autorką wierszy dla dzieci. Celem spotkania było rozwijanie zainteresowań czytelniczych, wysłuchanie wierszy Pani Urszuli Kopeć- Zaborniak, wysłuchanie czytanej bajki pt. „ Wiewiórka Grandziulka i sznurek” oraz udział w różnych zabawach ruchowo- animacyjnych.
Konkursy
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w grupie „Słoneczka”, „Jagódki”, „Liski” oraz „Krasnoludki” odbył się konkurs plastyczny pt. „Zakładka do książki”. Celem tego konkursu było zainteresowanie dzieci książką, rozwijanie zdolności manualnych dzieci, rozwijanie wyobraźni twórczej dzieci, popularyzacja literatury. W tworzeniu zakładki dzieci wykorzystywały różne techniki plastyczne i wykazały się dużą pomysłowością. Przedszkolaki z grupy „Słoneczka” i „Krasnoludki” uczestniczyły w konkursie plastycznym „Bajkowe przygody”. 16 listopada 2023 roku w Publicznym Przedszkolu w Młodowie odbył się konkurs recytatorski „Polscy poeci dzieciom”. Celem konkursu było popularyzowanie twórczości Marii Konopnickiej, Juliana Tuwima, Jana Brzechwy, rozwijanie umiejętności recytatorskich, zachęcanie do występów na scenie oraz wspólna zabawa i miło spędzony czas.
Projekty edukacyjne / zajęcia z grupami przedszkolnymi:
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w grupie 3 – 4 latków „Jagódki” został zrealizowany projekt „Czytajki opowiadajki”. Celem tego projektu było zapoznanie dzieci z klasyką polskich baśni i bajek, wdrażanie do aktywnego i systematycznego słuchania głośno czytanych bajek.
W grupie 5 – latków „Liski” realizowano projekt pt. „Wychowanie przez czytanie”. Raz w tygodniu dzieciom była czytana bajka przez 20 minut a po skończonej opowieści dzieci rysowały ilustracje do bajki. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały bajek. Celem projektu było promowanie wśród dzieci czytania bajek jako sposobu na ich rozwój, pobudzanie kreatywności, rozwijanie myślenia, pamięci i wyobraźni, poprawa koncentracji. Czytanie przynosi same plusy, rozbudowuje słownictwo dziecka, zapobiega uzależnieniu od innych mediów, poszerza zainteresowania i pomaga radzić sobie w trudnych sytuacjach. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać jak sobie z nimi radzić. W ramach projektu dzieci odwiedziły bibliotekę szkolną. Projekt wzbudził zainteresowanie wśród przedszkolaków oraz nauczycieli.
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w grupie „Słoneczka” czyli u 6- latków realizowano projekt edukacyjny pt. „Bajeczna Księga i Kicany Berek i noc rozterek”. Celem projektu było promowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków, stwarzanie okazji do twórczej ekspresji językowej i plastycznej, a także angażowanie rodziców do współpracy z przedszkolem w ramach wspierania rozwoju dzieci.
W grupie „Krasnoludki” realizowano projekt pt. „Starsi czytają młodszym”. Celem przedsięwzięcia jest promowanie czytelnictwa, rozbudzanie miłości do literatury od najmłodszych lat, budowanie i pogłębianie więzi między rodzicami a dziećmi oraz zachęcanie nauczycieli, rodziców, dziadków, starszych kolegów do głośnego i systematycznego czytania dzieciom w przedszkolu. W listopadzie i grudniu gościliśmy mamę Lidzi- panią Aleksandrę Kozłowską, która przeczytała dzieciom bajkę pt. „O smoku wawelskim”, panią Edytę Cołtę- Szaj, która przeczytała dzieciom bajkę pt. „ Zawsze mogę na ciebie liczyć”, panią Agnieszkę Myklusz, która rozpoczęła czytanie bajki pt. „Dziewczynka z zapałkami” oraz panią Wiolettę Głuszyk , która skończyła czytać bajkę „Dziewczynka z zapałkami”. Dzieci z wielkim zainteresowaniem słuchały bajek, oglądały kolorowe ilustracje, bardzo chętnie wypowiadały się na temat przygód bohaterów, oraz wykonały ciekawe prace plastyczne. Oprócz rodziców, nauczycieli dzieciom bajki bardzo chętnie czytały starsze koleżanki i koledzy w wolnym czasie.
Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci w wieku od 3 – 6 lat: imię i nazwisko autora, tytuł książki
1. „Bądź przy mnie zawsze” – Anna Paszkiewicz
2. „Co warto wiedzieć o krajach” – Grzegorz Strzeboński
3. „Dotykam, poznaję. Dinozaury” – Joanna Wiśniewska
4. „Jesteśmy różni. Bajki, które wzmacniają samoocenę” – Begoa Ibarrolla
5. „Kicia Kocia na pikniku” – Anita Głowińska
6. „ Najwierniejszy psijaciel – Książkożercy. - Anna Pszkiewicz
7. „Od złości do radości. Jak rozpoznawać i okazywać uczucia” – Holde Kreul
8. „Maks idzie na basen” – Sabne Kraushaar, Christian Tielmann
9. „Pepa w kosmosie” – Agnieszka Ostojska- Badziak
10. „Zuzia w Krainie Wróżek” – Anna Potyra
Wnioski z realizacji programu:
1. Wzrosło zainteresowanie literaturą dziecięcą.
2. Dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych, warsztatach oraz konkursach.
3. Księgozbiór wzbogacono o nowości wydawnicze.
4. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie.
5. Rodzice zostali włączeni w realizację programu poprzez udział w różnych akcjach, projektach, uroczystościach oraz częściej korzystali z biblioteki przedszkolnej.
6. Program otworzył możliwości do innowacyjnych działań w bibliotece szkolnej oraz grupach przedszkolnych.
Realizujemy Priorytet 3 – Kierunek interwencji 3.1. „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
Otrzymana na 2023 rok w wysokości 3125,00 zł. dotacja będzie przeznaczona na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3 – 6 lat, a także wspieranie realizacji działań promujących czytelnictwo, w tym: zakup nagród książkowych dla dzieci z placówek wychowania przedszkolnego biorących udział w akcjach promujących czytelnictwo, organizację spotkań autorskich, wystaw, konkursów.